Co to jest Ashtanga

Ashtanga Joga (lub „asztanga” joga) jest praktyką medytacji w ruchu. Ashtanga stała się jedną z najpopularniejszych odmian jogi na Zachodzie.

Ten styl jogi charakteryzuje się płynnymi przejściami (zwanym „vinyasami”) między statycznymi pozycjami jogi („asanami”). Spośród różnych odmian jogi Ashtanga stanowi najbardziej efektywny i wszechstronny trening na poziomie fizycznym oraz mentalnym.

Ashtanaga jest ośmiostopniowa ścieżką jogi, a słowo aszto (Astau) w sanskrycie oznacza właśnie osiem.

Ashtanga oznacza ona „pozycję łatwą i nieruchomą” pozostając w niej przez kilka lub więcej oddechów. Vinyasa oznacza ruch, czyli przejście z pozycji do pozycji w prawidłowej kolejności. Z punktu widzenia fizycznych ustawień ciała, vinyasy bazują na układzie kilku lub kilkunastu pozycji połączonych w jeden płynny ruch zaczerpnięty z Powitania Słońca. Zawsze są one wykonywane z kontrolowanym oddechem. Vinyasy budują również siłę mięśni klatki piersiowej, ramion i kręgosłupa, a także rozgrzewają ciało, przygotowując je do rozciągnięcia w kolejnych następujących po sobie asanach. Metoda Ashtangi oparta jest na uważnej praktyce trzech aspektów jogi zwanych Tristana:

  • Oddechu zwanym oddechem Ujjayi, co oznacza „oddech zwycięzcy”. Jest to miękki syczący dźwięk podczas oddychania, gdzie wdechy i wydechy odbywają się przez nos.  Dzięki prawidłowemu  oddechowi, ciało staje się coraz bardziej świadome i wrażliwe, łatwo się rozluźnia i bez napięcia układa  w asanach (pozycjach). Oddech w trakcie praktyki asan powinien być głęboki i swobodny z naturalnym, równym dźwiękiem powstającym na tylnej ścianie gardła.
  • Bandh. Słowo to oznacza zapieczętowanie, czyli aktywujemy mięśnie głębokie miednicy i brzucha. Wykorzystujemy siłę oddechu tak, by dawał nam potrzebną energię wraz z wdechem i oczyszczał organizm wraz z wydechem.
  • Kiernuku spojrzenia, czyli Dristi. Wzmaga koncentracje. Umozliwia lepszą świadomość zmysłów i ciała, co prowadzi do głębokiej relaksacji i budzi  wewnętrzną umiejętność słuchania siebie. Wydaje sie proste, ale tak naprawde wymaga lat praktyki.

Tristanę osiąga się przez powtarzanie, dostarcza ona świadomości koniecznej do nadania ruchom i postawom subtelności, naturalności i wdzięku.

Zajęcia Ashtangi oczyszczają i uzdrawiają ciało. Regularna praktyka zapewnia prawidłową postawę i ładną sylwetkę, poprawia kondycję i samopoczucie. Równoważy skrajności na różnych poziomach – czyni ciało elastycznym i silnym, jeśli zaś chodzi o poziom psychiczny – ekstrawertyków uspokaja, introwertyków otwiera na świat.

Joga Balans
ul. Dobrodzieja 11
02-998 Warszawa - Wilanów - Powsin