Ashtanga II

Zajęcia Ashtanga II przeznaczone są dla osób, które wcześniej praktykowały jogę, jednak nie mają płynności lub też nie znają sekwencji.

Tu nauczysz się płynnie wykonywać połowę pierwszej serii Ashtanga jogi, czyli do pozycji Navasany. Taka sekwencja jest zalecana do regularnej praktyki dla osób średnio zaawansowanych. W celu uzyskania najlepszego efektu medytacyjnego oraz utrzymania tempa zajęcia Ashtangi II pozycje stojące rozliczane są w sanskrycie.

Na zajęciach Ashtangi:

  1. Nauczysz się tu płynnie wykonywać tzw. połowę pierwszej serii Ashtanga jogi, czyli do pozycji Navasany.
  2. ​Nauczysz się komfortowo wykonywać pełne wygięcia do tyłu oraz całą sekwencję końcową.
  3. Nauczysz się utrzymywać stan pogłębionej koncentracji, a Twoja praktyka jogi stopniowo będzie rozwijać się w stronę medytacji.

Praktyka jogi w stylu Mysore to szczególny sposób nauczania według tradycji Ashtanga Vinyasa Jogi przekazywanej przez Sri K. Pattabhi Joisa w Mysore na południu Indii.

Wyróżnia go fakt, że na Sali w czasie tej praktyki panuje zawsze cisza, poza dźwiękiem oddechu, każdy uczeń praktykuje tylko do momentu, który jest właściwy dla jego możliwości, wytrzymałości i doświadczenia. Nauczyciel uczy ucznia indywidualnie dając mi pojedyncze pozycje w sekwencji w marę jak poprawiają się jego możliwości, siła, elastyczność i wytrzymałość. Często stosowane korekty pozwalają uczniom wejść głębiej w pozycje, a skupienie i przypomnienie o oddechu i dristi pozwala na wejście głębiej w praktykę i płynąć na fali oddechu i koncentracji. Zaawansowani jak i początkujący praktykują razem na tej samej sali, obok siebie. Na zajęciach Mysore uczniowie uczą się sekwencji w odgórnie ustalonej kolejności, łącznie z wykorzystaniem specjalnej techniki ruchowo-oddechowej nazywanej Vinyasą. Ta samodzielna praktyka uczy niezależności w rozwijaniu własnych możliwości. Cały czas będąc w procesie, pozostają pod uważnym okiem nauczyciela, który wspiera, podchodzi i doradza, gdy zachodzi taka potrzeba-dbając o ciągły rozwój studentów. Metoda Mysore jest przeznaczona do codziennej praktyki z wyjątkiem sobót, nowiu i pełni księżyca. Jest ona bardzo bezpieczna metodą i najbardziej skuteczną, zarazem terapeutyczną. Tylko w tej metodzie uczniowie mają bezpośredni kontakt z nauczycielem i dostają kolejne pozycje z serii  odpowiednio do swoich możliwości. Od osób początkujących wymagane jest zaangażowanie przez co najmniej miesiąc i co najmniej trzy razy w tygodniu.  Z początku praktyka może trwać jedynie 30 minut, ale z czasem gdy dodawane są kolejne pozycje praktyka się wydłuża do 45 minut, dochodząc ostatecznie po kilku miesiącach do 75 minut. Jeśli pojawia się problem z jakąś pozycją nauczyciel proponuje modyfikację, która jest zgodna zamysłem praktyki. W momencie gdy student dostaje nowa pozycję to praktykuje aż do tej pozycji po czym przechodzi do pozycji końcowej. Nowe pozycje dodawane są tylko przez nauczyciela w momencie w którym uzna on to za stosowne. 

Pamiętaj, że na zajęciach Mysore możesz spodziewa się korekt od swojego nauczyciela, jeśli wolisz nie otrzymywać korekt od nauczyciela proszę nie wahaj się mu o tym powiedzieć. W miarę postępów ucznia, nauczyciel ogranicza korekty, ponieważ mają one jedynie na celu skierowanie ułożenia, kształtu i postawy we właściwym kierunku zarówno fizycznym jak i energetycznym. Uczniowie nie powinni ciągle oczekiwać korekt ponieważ mogłoby to sprzyjać zbytniej zależności od nauczyciela. W przypadku gdyby korekta stała się bolesna zawsze należy poinformować o tym nauczyciela. Jeśli natomiast w jakiejś określonej asanie potrzebna byłaby korekta należy poinformować go o tym wcześniej lub dyskretnie zwrócić jego uwagę na siebie , nie rozpraszając przy tym innych w ich praktyce. Na zajęciach Mysore nie mówimy głośno i nie zajmujemy uwagi nauczyciela naszymi osobistymi historiami i sprawami - również zdrowotnymi. Nie poleca się również zbyt długo czekać na korektę, gdyż można utracić zbyt wiele energii lub płynności praktyki. Jutro jest kolejny dzień i można przed zajęciami ustalić z nauczycielem jakie są nasze problemy czy potrzeby związane z praktyką.

Na początku zaangażowanie się w codzienną praktykę może być trudne i zwykle mija wiele czasu zanim uda się to osiągnąć. 
Znajomość kolejności asan i Vinyas tak samo ważną częścią praktyki ja ich poprawne wykonywanie. Jednakże nawet nie znając kolejności asan możesz uczestniczyć w zajęciach Mysore. Zawsze możesz liczyć na pomoc nauczyciela, czekanie na wskazówki jest również częścią praktyki - ćwiczymy wtedy cierpliwość i wytrwałość - nie jest dobrze zgadywać co robić, o wiele lepiej poczekać na moment w którym nauczyciel będzie mógł Ci to objaśnić. Zalecamy do przestudiowania diagram asan jeszcze w domu, z pewnością otrzymasz go od swojego nauczyciela w trakcie pierwszej praktyki Mysore. Nie jest dobrze byś korzystał z niego regularnie na zajęciach. Wtedy z biegiem czasu poprzez regularną praktykę i wykonywanie wskazówek nauczyciela szybciej zapamiętasz kolejność sekwencji i  doświadczysz praktyki, która naprawdę będzie Twoją własną. 

Joga Balans
ul. Dobrodzieja 11
02-998 Warszawa - Wilanów - Powsin