Czym jest joga

Nie ma jednej definicji jogi i na tym polega jej tajemnica i piękno.

Przychodzimy na praktykę po raz pierwszy z całym bagażem doświadczeń życiowych, bólami w stawach, kolanach, biodrach i kręgosłupie, różnym stanem psycho-fizycznym. Brak nam motywacji, dyscypliny, chcielibyśmy zacząć, ale nasze nawyki i ograniczenia jakim jest strach i lenistwo są silniejsze. Joga to proces, dlatego najważniejsza jest regularność. Nawet jeśli nie zrobicie wiele, to najistotniejsze jest, by wejść na matę tych kilka razy w tygodniu. Wszyscy przeżywają kryzysy, na początku każdemu brak chęci. Przychodząc na jogę, otwieracie drzwi do miejsca w którym decydujecie się na praktykę, a tym samym otwieracie w sobie małe okno na świat, świat w was, którym wy zarządzacie i w którym wy sami jesteście obecni. Przez to okno za kilka miesięcy, a może lat wypłyniecie w rejs. Zobaczycie tam dalekie kraje- owoce waszego wysiłku i zdyscyplinowania, a będą to widoki, o których dziś nie macie pojęcia lub zwyczajnie w nie, nie wierzycie. Regularność i dyscyplina to klucz do zmian.


Joga to terapia

Asany budują siłę i elastyczność, a także wytrzymałość i koordynację ciała. Dzieje się tak, ponieważ układ ciała w pozycjach powoduje szybszy przepływ krwi, a ta wraz z tlenem powoduje zastrzyk uczucia energii. Odblokowują się kanały przepływów energetycznych, sploty limfatyczne zwane czakrami, a wszystko to podnosi wrażliwość na wszelkie bodźce i odczucia płynące z ciała. Pracując z ciałem uczymy umysł sztuki koncentracji i medytacji. Medytacja w jodze polega na połączeniu inteligencji ciała z inteligencją głowy w naszym sercu duchowym.

Joga jest balsamem na nerwy

Każdy wie, że kiedy się zdenerwuje nic nie przyniesie większej ulgi niż regularny, głęboki oddech. Każdemu znane jest powiedzenie, które ma służyć uspokojeniu zdenerwowanego człowieka - „weź głęboki oddech”. I tym właśnie jest joga, nauką oddychania, dzięki właściwemu oddechowi - zwanym oddechem ujjayi, joga koi nerwy, uczy panować nad emocjami. Oddech głęboki odblokowuje spięcia i dostarcza tlenu, tym samym wymusza relaks. Dlatego jest również pomocny dla osób, które przeżywają ataki paniki. Natomiast poprzez wykonywanie pozycji (asan) i pozostawania w nich przez kilka oddechów, joga uczy własnego ciała i akceptacji ograniczeń, a także konfrontuje z bólem, który jest częścią życia. Nie chodzi tu by dostarczać sobie bólu przez jogę, ale o to, by ból który jest jedynie pewną niewygoda, czy brakiem komfortu wywoływał panikę i chęć ucieczki. Nauka akceptacji braku ciągłego komfortu naszego ciała fizycznego przenosi się również poza matę. Regularnie praktykujący najczęściej są spokojniejsi, nie obawiają się trudniejszych życiowych sytuacji. Potrafią zmierzyć się w trudnościami, które w wielu innych wywołują strach przed szeroko rozumianym bólem. 

Joga uczy akceptacji swojego ciała

W jodze nie ma wyścigów, nie ma miarki, którą mierzy się efekty. Nie ma dobrych czy złych joginów. Nie ważne jest, że ktoś zakłada nogę za głowę, a kto inny nie potrafi usiąść prosto. Joga z jednej strony uczy pokory, a z drugiej akceptacji swoejgo ciała i niedoskonałości. Ci, którzy są zbyt pewni siebie i zbyt dumni ze swoich osiągnieć nierzadko i niespodziewanie zostają zatrzymani na drodze przez  kontuzję. Osoby z kompleksami, niewiarą w siebie oraz brakiem akceptacji swoich niedoskonałości spotykają na macie swoje niezgrabne (w ich odczuciu) ciała, które ku ich zaskoczeniu wykonuje posłusznie i cierpliwie wszystko to co nakazuje mu umysł. Rodzi się akceptacja i zadowolenie. Kiedy wzmacniają się i wydłużają mieśnie prostuje się sylwetka i własnie spojrzenie na swoje ciało, pojawia się dobra emocja, wdzięczność i docenienie tego co mamy, zamiast krytyki i tęsknoty za czymś czego nie otrzymaliśmy.


Dla tych, którzy chcą głębiej zrozumieć temat, polecam zapoznanie się z tekstem czym joga nie jest.

Joga to przed wszystkim sprawność fizyczna, zdrowie i relaks. Dla innych joga oznacza przemianę, otwarcie na nowe możliwości, a dla kolejnych joga to również wspólnota. Wspólnota w jodze ma ogromne znaczenie i jest niesamowitym środkiem ku zdrowiu i rozwojowi szczęścia w nas. Przeczytajcie o tym więcej w zakładce blog JOGI BALANS.

Joga Balans
ul. Dobrodzieja 11
02-998 Warszawa - Wilanów - Powsin