szkoła jogi Warszawa Wilanów

Pranayama i medytacja

W codziennym, zabieganym życiu, rzadko kiedy zastanawiamy się nad tym, jak ważny dla każdego człowieka jest oddech. Na pozór coś tak prostego, wręcz niezauważalnego. Ale dopiero kiedy ktoś zaczyna mówić właśnie o oddychaniu, czy też mruganiu oczami, zauważamy, że robimy to cały czas, i to nieświadomie, w sposób niekontrolowany. A przecież to właśnie oddech stanowi pierwszą i ostatnią (!!!) czynność, jaką wykonujemy w trakcie naszej egzystencji. Pierwsze tchnienie w ramionach matki oznacza nowe życie, przywitanie się ze światem i otaczającym środowiskiem. I dopiero po głębokim wdechu, zaczynamy płaka, pokazując, że oto jesteśmy, wraz z naszymi emocjami, gotowi rozpocząć swoją drogę.

Chciałabym zaprosić Cię na zajęcia, które będą momentem zatrzymania i skupienia się właśnie na oddechu. Na początku wprowadzę Cię w tajniki pranayamy - techniki kontroli przepływu powietrza w organizmie. Jej istotę stanowi zwiększanie objętości oddechu przy zachowaniu płynności i komfortu. Możesz zadać sobie pytanie, po co w ogóle skupiać się na tego rodzaju  wiczeniach, skoro i tak oddychamy na codzień. 

Pranayama jest jednak innym sposobem pobierania powietrza, na pewno mniej automatycznym, ale przez to właśnie bardziej świadomym. Z czysto fizycznego punktu widzenia, pobieramy wówczas większą ilość tlenu, dzięki czemu dociera on w ciele dalej i głębiej. Aktywizują się i odmładzają komórki, wspomagając funkcjonowanie narządów wewnętrznych. Pranayama działa wielowymiarowo. Umiejętność prawidłowego i świadomego oddychania, umożliwia nam również lepszą koncentrację umysłu. Dzięki temu praktyka jogi z czasem nabiera lekkości i niewymuszonej płynności. Obserwujemy, jak natrętne myśli pojawiają się coraz rzadziej, a ich miejsce zastępuje spokój i akceptacja. Przestajemy zwracać uwagę na zewnętrzne, często przeszkadzające bodźce. I docieramy do momentu, kiedy wewnętrzna równowaga towarzyszy nam także poza matą, w drodze zwanej życiem.

Jesteśmy gotowi na świadomą i dojrzałą medytację. Tutaj, pozostając w pozycji siedzącej, prostując kręgosłup i nadając klatce piersiowej dodatkowej przestrzeni, skupiamy się wykorzystując różne, proponowane przez nauczyciela techniki. Cały czas głęboko oddychając, zaczynamy oddalać myśli życia codziennego, wszelkie plany i analizy przechodzą na inny plan. Oczyszczamy umysł i serce ze stresu, pośpiechu i negatywnych emocji takich jak złość czy żal. Dzięki temu organizm tworzy miejsce na nową wiedzę, poprawiając stan naszej pamięci oraz wyostrzając świadomość. Lekkość, którą czujemy wraz z kolejnymi sesjami medytacji, pomaga nam poprawić relacje z  innymi, bo jesteśmy bardziej świadomi swoich emocji i zaczynamy je kontrolować w sposób zgodny ze sobą. Zaczynamy być gotowi na kolejne życiowe wyzwania, bo znamy siebie już lepiej i wiemy, że jesteśmy swoim największym sojusznikiem.